Alla inlägg den 6 februari 2009

Av Josefin - 6 februari 2009 23:38

Nu är första veckan avklarad och det har faktiskt gatt med glans. Har pendlat med buss och bil, haft lunchmat med mig, har lämnat Sixten hos mormor/hemma hos pappa/hos kompisar och han har väl inte varit helt lycklig vid själva lämningstillfället, men har anpassat sig relativt snabbt. I början av veckan hade jag inte sa mycket att göra pa jobbet, men den avslutades desto bättre. Nästa vecka ska jag röja och slänga i biblioteket och det är jag bra pa - att slänga andra människors skit! Själv har jag bara saker som är bra att ha...


Jetzt ist die erste Woche erledigt und die ging einfach perfekt. Habe mit Bus und Auto gependelt, hatte Essen dabei, hat Sixten bei seiner Oma/zu Hause bei Papa/bei Freunden gelassen und er war nicht immer ganz happy mit der Situation, aber hat sich ziemlich schnell angepasst. Anfang der Woche hatte ich nicht so viel zu tun, aber hat besser aufgehört. Nächste Woche werde ich die Bibliotheke durchgehen und Sachen/Bücher/Zeitungen wegschmeißen und da bin ich immer gut - für andere Sachen wegwerfen! Ich selber habe nur Sachen die man irgendwann gebrauchen könnte...

Av Josefin - 6 februari 2009 00:44

Ich werde es das Rezept übersetzen, wenn ich es probiert habe und das hoffe ich, das ich schon am Wochenende mache. Bitte Geduld haben...


Detta recept är fran Pernilla Wahlgrens blogg pa mama.nu och egentligen heter de bantarbullar, men familjen Wahlgren-Scollin har kallat dem (eller var det bara Pernilla) för "mammabullar". I vilket fall som helst - här kommer receptet, men jag har ännu inte provat att göra dem än...


"MAMMABULLAR"

ca 16 st.

3 1/2 dl ljummet vatten

25 g jäst (1/2 paket)

1 tsk socker

1 tsk havssalt

5 dl grahamsmjöl

2 1/2 dl vetemjöl

Pensling:

äggvita eller filmjölk

Garnering:

vetekross

1. Smula sönder jästen i en degbunke. Rör ut den i det ljumma vattnet.

2. Tillsätt socker, salt och båda mjölsorterna.. Arbeta ihop degen och ställ den att jäsa upp. (ca 30 min.)

3. Lägg upp degen på lätt mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i två lika delar och forma till rullar. Skär varje rulle i 8 lika stora bitar och rulla ut dom till runda bullar.

4. Lägg dem på en plåt klädd med bakplåtspapper. Platta till dom lätt med handen och låt dom jäsa upp. (ca 30 min)

5. Pensla med filmjölk eller äggvita (för extra krispig yta) och strö på rikligt med vetekross.

Grädda i 225 grader 8 - 10 minuter.


Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24 25
26
27 28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards