Alla inlägg under mars 2011

Av Josefin - 28 mars 2011 23:32

Jag har beställt en sak till mig själv och i morgon kommer den att levereras...


Ich habe was für mich selbst bestellt und morgen wird es geliefert...

Av Josefin - 27 mars 2011 22:11

Det här receptet hittade jag på Laila Bagges blogg (www.mama.nu) och testade i går kväll. Jag gillade det skarpt, men Sixten var lite skeptisk och Jürgen var inte ute hemma utan ute och förlustade sig med herrklubben.


Dieses Rezept habe ich auf Laila Bagges Blog gefunden (sie ist die schwedische Fernanda Brandao und eine ehemalige Freundin von mir) und gestern abend probiert. Ich habe die Suppe gemocht, aber Sixten war ein bisschen skeptisch und Jürgen war nicht da - war mit den Jungs unterwegs.


1 gul lök/1 Zwiebel

olivolja/Olivenöl

halvt paket röda linser/halbe Packung rote Linsen

2 msk spiskummin/2 EL Kreuzkümmel

1 tsk curry/1 TL Curry

2 hönsbuljongtärningar/2 Hühnerbrühewürzeln

1 liter vatten/1 Liter Wasser


- låt den hackade gula löken svettas i olivoljan//lass die gehackte Zwiebel in Olivenöl schwitzen

- häll i de röda linserna//die rote Linsen reingiessen

- tillsätt kryddor, buljong och vatten//Gewürze, Brühe und Wasser dazugeben

- koka i ca 45 minter//ca 45 Minuten kochen lassen

- servera med hackad gul lök och citron som man pressar över//mit gehackter Zwiebel und Zitronen (die man rüberpresst) servieren


Njut av en billig och god soppa!//Die gute und günstige Suppe geniessen!

Av Josefin - 21 mars 2011 23:50

I morse åkte Jürgen till Finland jättetidigt och innan han gick sa han till mig som fortfarande sov att han hade laddat kaffet åt mig. Jag kunde bara sätta på det när jag gick upp. Döm om min förvåning när jag hittade detta på frukostbordet...


Heute morgen sehr früh ist Jürgen nach Finnland gereist. Davor er weggefahren ist, hat er mir gesagt, dass er meinen Kaffee schon vorbereitet hat. Ich wurde ziemlich überrascht, als ich das hier gesehen habe...


Kära vänner - detta är kärlek!//Liebe Leute - das hier ist Liebe!

Av Josefin - 20 mars 2011 22:22

I skulle vi ut i skogen (Knytte) och då gjorde vi broccoli- och salamimuffins i morse. Här kommer receptet:


Heute sollten wir in den Wald - Sixten hatte einen Termin mit anderen Kindern sich über den Wald was zu lernen - und deshalb haben wir Brokkoli- und Salamimuffins gebacken. Hier das Rezept:


dela 1 broccolistånd i små buketter, blanchera i 2-3 minuter i lättsaltat vatten. skölj i kallt vatten och låt rinna av./Brokkoli in kleinen Sträusse zerteilen und in leicht gesalzenes Wasser in 2-3 Minuten blanchieren lassen, danach in kalltem Wasser abspülen und abtrocknen lassen.


strimla salamin/das Salami in Streifen schnitten


2 dl vetemjöl/Weizenmehl

2 dl grahamsmjöl/Weizenmehl Vollkort (Grahamsmehl)

2 tsk bakpulver/TL Backpulver

1 tsk salt/TL Salz


blanda de torra ingredienserna/die Trockene Zutaten mischen


2 ägg vispas/2 Eier schlagen

rör i 2 dl filmjölk/2 dl saure Milch/Joghurt dazurühren

rör i 2 msk olivolja/2 EL Olivenöl dazurühren


blanda de torra ingredienserna med de andra/die trockene Zutaten mit den anderen mischen


blanda i broccoli och salami och dela upp degen i tio formar, baka i ugnen 20-25 minuter i 200 grader./Brokkoli und Salami dazurühren und den Teig in zehn Muffinsförmchen aufteilen, 20-25 Minuten im Ofen (200 Grad) backen lassen.


Av Josefin - 16 mars 2011 22:23

I New York Post har man skrivit om tio artister som man ska hålla koll på under 2011 och då kommer 2009 års Idol-trea Tove Styrke med på ett hörn. Coolt!


In New York Post haben die was über zehn Artisten/Gruppen geschrieben, die 2011 sehr interessant sind. Da ist die Tove Styrke aus Schweden dabei - sie wurde beim Schwedischen Idol dritter 2009.


http://www.nypost.com/p/blogs/popwrap/artists_to_watch_in_XI4rWo1GWKVR3TW2CouR5J



...and she's only 18 years old and the "new" Robyn!!

Av Josefin - 15 mars 2011 23:15

I förra veckan var jag på Erikshjälpen igen och då köpte jag detta://Letzte Woche war ich  beim Trödelmarkt Erikshjälpen (Erichshilfe) und habe folgendes gekauft:

20 kronor//2 €

Jag trodde att detta var samma servis som vi ärvt, men det är det inte. Gör inget - 55 kr.//Ich habe gedacht, dass das das gleiche Geschirr ist, was wir geerbt haben, aber was es nicht. Macht nichts - 6 €.

Rörstrand

Till Sixten//Für Sixten

En present till Jürgen.//Ein Geschenk für den Jürgen.

Av Josefin - 15 mars 2011 22:29

Om en månad reser jag med mina kollegor för att fyra av oss (absolut inte jag) ska springa maraton. Vi andra får följa med för att vi ska heja fram våra arbetskamrater. Vi ska försöka stå på mer än ett ställe under de 42 km som ska springas och eftersom vi är tio stycken i hejarklacken kan vi säkerligen dela upp oss i olika grupper. Vi är ju faktiskt där för att heja från Team TicTac!!


In einen Monat fahre ich mit meinen Kollegen/-innen, weil vier von uns (ich nicht) das Marathon laufen werden. Wir andere sind da um die Läufer anzufeuern. Wir werden versuchen bei mehreren Plätzen zu stehen - die werden ja 42 Kilometer laufen und deshalb sind wir ja auch in London - um Team TicTac zuzurufen!!

Av Josefin - 14 mars 2011 23:11

Jag testade Erikshjälpen i Åkarp för någon vecka sen och kom hem med detta://Ich war beim Trödelmarkt ausserhalb Malmö für ein paar Wochen und kam mit folgenden Sachen nach Hause:


En klänning som jag tänkte korta i knälängd. Dessvärre visar inte fotot hur snygga den är i färgerna!//Ein Kleid, das ich kürzen werde. Leider sieht man nicht aufs Foto die tollen Farben des Kleides.

Cool mönster!//Cooles Muster!

En lila kjol från Gudrun Sjödén//Ein lila Rock von Gudrun Sjödén

4 piratglas -dessvärre har 2 stycken redan gått sönder//4 Piratengläser - leider sind schon 2 kaputt gegangen

För socker - precis en sån här hade min mormor//Für Zucker - genau so eine hatte meine Oma mütterliche Seite


Lite nytt till jukeboxen:/Was Neues für die Jukebox:

Jag hoppas att det är den låten jag vill att det ska vara...//Ich hoffe, dass es das Lied ist, was ich mir vorgestellt habe...

Good sweet 80's!!

D-I-S-C-O

En svenska favorit//Ein schwedischer Lieblingssänger

Magnus Uggla//Magnus Eule

Simple Minds "Don't you (forget about me)"

Ha ha ha ha...staying alive!

En dansk klassiker//Ein dänischer Klassiker                 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards