Alla inlägg under mars 2009

Av Josefin - 31 mars 2009 22:22

Heute war es dann endlich Zeit für Sixten und seinen Laufrad und es ging ziemlich gut. Er ist zu Putte "geradelt" um ihm sein Laufrad zu zeigen. Da haben wir Kaffee und Saft getrunken. Sassen da und haben uns unterhalten - aber müssten nach einer Weile wegen einem vollen Windel nach Hause. Dann passierte das, dass nicht passieren darf. Sixten ist mit dem Rad gestürzt - schlimm gestürzt. Sein Vorderzahn - natürlich der ganze und nicht der schon kaputte - steht nach vorne und das Blut fliesst. Er weint wie verrückt und ich rufe so schnell ich kann (Gott sei Dank haben wir Handys) meine Mutter an. Wir entscheiden uns, dass sie uns bei uns zu Hause abholen soll. Ich nehme Sixten auf dem Arm, hat sein Helm in meine Gürtel gehängt und nimmt das Laufrad in die linke Hand und laufe nach Hause. Ich rufe die Zentrale des Krankenhauses in Lund an, aber die sagen mir nur, dass ich die Nummer 1177 anrufen soll und das ist (allgemeine Information zu Krankheiten und was man tun soll). Man soll IMMER diese Nummer anrufen, ausser wenn es lebensgefährlich ist - dann lieber 112 wählen!  Ich warte und warte - Lola fährt schon und die sagen mir, dass es nichts zu tun gibt (wahrscheinlich weil es um Milchzähne ging). Ich soll mich morgen beim Zahnarzt wenden und wir drehen um. Fahren um zu einkaufen - Eis für den Sixten! Es tut weh und er kann nicht so gut kaufen und ich muss mein Gewissen mildern - wegen mir ist er ja schneller gefahren und er dürfte auch keine Pause machen. Warum habe ich so gesagt/gemacht? Diese Sachen passieren IMMER wenn Jürgen nicht da ist? Heute sass er glücklicherweise im Flugzeug. Weiss nicht ob er uns wieder alleine lässt...

Av Josefin - 31 mars 2009 22:10

I dag var det dags för Sixten att prova sin "springcykel" och det gick väl ganska bra. Hojjade hem till Putte för att visa honom cykeln. Där fick vi kaffe och flädersaft. Satt och pratade ett tag - sen var vi pga full blöja tvungna att dra hem för att byta. Det är DÅ det händer som inte får hända! Sixten trillar och får in handtaget i munnen. Hans framtand - naturligtvis den som är hel - slås till och sticker rakt ut från tandköttet. Behöver jag skriva att det pissar blod! Han tokgråter och jag kastar mig på telefonen (tack och lov för mobiltelefoner!) för att ringa Lola! Vi bestämmer att hon ska komma och hämta oss hemma - jag tar Sixten i min famn och cykeln i handen (cykelhjälmen har jag hängt i mitt skärp) och springer hem. Där byter vi blöja, jag kissar, försöker ringa till akuten, men de hänvisar till nåt jävla telefonnummer som är 1177 (sjukvårdsupplysningen) och sen kommer Lola. Vi sätter oss i bilen och då ringer jag 1177 från min mobil och till sjukhusets växel med Lolas. Det ENDA nummer som gäller är 1177 - såvida det inte är livshotande för då ska man ringa 112 - och då väntar jag tålmodigt på min tur. Det visar sig att barn med mjölktänder har noll prioritet, så det blir till att ringa Folktandvården i morgon. Vi vänder (inte bokstavligen alltså) på motorvägen och kör till ICA för att handla glass i stora lass till Sixten. Dels har han ont och kan inte tugga så mycket och dels måste mitt dåliga samvete dämpas - det var ju jag som bad honom cykla snabbare och cykla hela tiden! Varför gjorde jag det? Sådana här saker händer ALLTID när Jürgen är borta och just i dag satt han lyckligt ovetandes på ett plan till Belgien. Vet inte om han vågar lämna oss själva hemma i fortsättningen...

Av Josefin - 30 mars 2009 21:27

I dag skulle Sixten och jag ut och testa hans "springcykel", men däcken saknade luft och jag hittade inte vår pump. Gick hem till Putte, Monki, Josephine & Simba (Ehlin också så klart, men Sixten känner inte henne så bra som de andra i familjen) och kolla om de hade en pump. De hade två, men ingen som passade. Blev till att knata hem igen - bärandes på cykeln. För säkerhets skull hade Sixten cykelhjälmen på sig, ifall han skulle kunna cykla hem. Vi tog en sväng till lekplatsen och där bytte han huvudbeklädnad till en ordinär mössa. Gungade tills pappa kom hem hämtade cykeln för att pumpa den hos Alf Cykelhandlar'n. I morgon ska vi ut och hoja...


Heute wollten Sixten und ich sein Laufrad probieren, aber die Räder waren ohne Luft und wir haben nicht unsere Pumpe gefunden. Sind nach Patrik, Monika, Josephine & Simba (Ehlin auch natürlich, aber Sixten kennt sie nicht so gut wie die anderen) gelaufen um zu fragen ob die eine Pumpe haben. Die hatten zwei, aber nicht die richtige. Müssten leider wieder zurück laufen. Falls wir die Räder pumpen konnten, hatte Sixten sein Fahrradhelm an. Statt radeln sind wir zum Spielplatz gelaufen und dann hat Sixten Kopfbekleidung gewechselt - zu einer normalen Mütze. Da hat er geschaukelt bis Papa kam und sein Rad abgeholt hat - hat es später beim Radhändler gepumpt. Worden werden wir radeln...

Av Josefin - 29 mars 2009 20:35

I dag känns det som om våren kommit och att det sen är ljust ända fram till 19:00 är ju bara underbart!


Heute hatte ich das Gefühle, dass der Frühling gekommen ist und noch besser ist es ja, dass es bis 19:00 hell ist!

Av Josefin - 29 mars 2009 19:29

Vi håller på att ställa en massa flyttkartonger hemma i Lolas källare och nu är vi uppe i TRETTIONIO stycken! Och vi har många kvar...


Wir stellen Umzugskartons in den Keller meiner Mutter und jetzt sind wir bei NEUN UND DREIZIG! Und wir haben viele noch hier bei uns zu Hause...

Av Josefin - 29 mars 2009 19:28

Gratulerar:/Gratuliere:


JENS LEHMANN!!!!!

Av Josefin - 29 mars 2009 19:27

Gratulerar:/Gratuliere


Morgan Alling - Let's Dance

Av Josefin - 27 mars 2009 22:36

ÄNTLIGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!! Annika har ju gjort ett hästjobb och är verkligen värd att vinna, även om Laila var sketansbra!!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards