Alla inlägg den 4 december 2008

Av Josefin - 4 december 2008 22:51

I går började jag så smått med packningen! Har börjat med det rummet som jag har "städat", fotograferat och som inte har några viktiga saker i sig - vardagsrummet. Har packat ner CD-skivor, DVD-filmer, videoband, böcker (kommer att skänka bort flera stycken svenska böcker till vänner som bor här), reseböcker & ordböcker/lexikon (det sistnämnda är ganska dumt för vi måste be att få med alla våra journaler från alla doktorer vi har varit hos och jag har ingen aning om vad journal heter på tyska. Jügge vet inte heller.


Steg två av packandet är kläder och nu har jag packat mina klänningar, kjolar och byxor. Kvar är BARA toppar, stickade tröjor, blusar/skjortor, kavajer, jackor, långärmade tröjor, tränings- och myskläder. Har faktiskt SLÄNGT kläder i dag! En och annan klänning och kjol, samt ett par byxor. Ska antingen skänka dem till någon vän eller till något välgörande ändamål. Problemet när vi packar kläder & skor är ju att leverans inte kommer att ske förrän den 8:e januari, så det som vi lägger åt sidan nu är ju de trasorna som vi ska gå i en hel månad! Dessa kläder bör således matcha, vara mörka så att fläckar inte ses, tåla vattentvätt och kunna ligga nerpackade i en resväska i ett par veckor. Sen ska man ju kunna klä sig lite snyggt - i alla fall emellanåt. Jag menar - det är ju både glöggfest, julafton och nyårsafton och man kan ju knappast komma med samma kläder vid alla tillfällen!


Jürgen har också gått i genom byxor, men de är inte packade för det gör jag, och han ska spara åtta par och slänga fem!


Foton och negativ ska få åka bil hem med Jürgen! De har jag således packat separat. Detsamma gäller Morfar Mikaels servis och mina smycken!

Av Josefin - 4 december 2008 19:51

Sixten tecknar/zeichnet:


elefant/Elefant

sova/schlafen 

groda/Frosch

Av Josefin - 4 december 2008 19:25

Har ansökt och får besked i nästa vecka! Verkar ganska bra, så även med det där pappret som jag behöver för att kunna ansöka om det i Sverige. Ska jag få per post i nästa vecka!


Habe heute beantragen und kriege nächste Woche Bescheid! Zieht gut aus, auch mit diesem Papier was ich für Schweden brauche um da Arbeitslosengeld beantragen zu können. Kriege es nächste Woche per Post!

Av Josefin - 4 december 2008 19:20

Halleluja - räntan har sänkts och detta innebär för oss med rörlig sådan mer pengar i plånboken! We like - a lot!


Halleluja - die Zinsen (in Schweden) sind gesenkt und dass bedeutet für uns mit variablem Zinssatz, dass wir mehr Geld im Geldbeutel haben werden! We like - a lot!

Av Josefin - 4 december 2008 19:16

Jippie! Det är faktiskt så att Jürgen har FÅTT JOBB!!!!! Kan inte berätta mer än så här, eftersom kontrakt inte är underskrivet men de är i alla fall överens! Detta innebär att det vi inte behöver suga på ramarna!


Yippie! Jürgen hat eine ARBEIT BEKOMMEN!!!!! Kann leider nicht mehr erzählen, weil Vertrag noch nicht unterschrieben ist, aber die sind zumindest einig. Das bedeutet, dass wir nicht "auf den Ramen saugen müssen"!

Av Josefin - 4 december 2008 18:57

Den här tycker jag hade varit fantastisk om Sixten kunde få, såvida den inte hade kostat 1.000 kr! Det tycker jag är lite i mesta laget. Kanske kan Jügge snickra ihop en...


Dieser Kühlschrank finde ich einfach fantastisch als Geschenk für Sixten, wenn es nicht 1.000 SEK (ungefär 100 €) gekostet hätte. Das finde ich viel zu viel. Vielleicht kann Jürgen einen selber basteln...



Julklappar för dig som inte bryr dig om vad det kostar

Från houseofhedda.com!

Av Josefin - 4 december 2008 12:00

Har sökt ett jobb, där jag tidigare varit som konsult för Poolia. Det avser ett 7-8 månader långt vikariat. HOPPAS ATT JAG FÅR DET!


Habe mich heute für eine Stelle beworben, wo ich als Zeitarbeiter 1999 schon war. HOFFENTLICH KRIEGE ICH ES!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards