Alla inlägg under januari 2009

Av Josefin - 15 januari 2009 08:54

I går fick vi paket från Tyskland! Det var ett "överlevnadspaket" som man kallade dessa under andra världskriget (Kehrpaket) med julklappar till Sixten, post till oss alla tre, en bok till mig och skvallerblaskor till mig! Oh, vad härligt med paket!!!!! Tack familjen Fay för allt!


Gestern haben wir ein Kehrpaket (es heisst doch so oder?) erhalten und es hat verschiedene Sachen beinhaltet - Weihnachtsgeschenke für Sixten, Post für uns alle drei, ein Buch für mich und Boulevardzeitungen für mich! So toll! Danke Familie Fay für alles!

Av Josefin - 14 januari 2009 23:47

Nu har jag ett problem - får inte in Sixten på dagis förrän den 2:e mars, men det blir till att försöka få Kävlinge Kommun att vara lite snälla (annars får jag ju tacka nej till jobbet och är arbetslös), låta Lola ta tjänstledigt eller pussla ihop med Lolas lediga dagar + semesterdagar, Jürgen kan kanske jobba hemifrån ibland och vänner kan hjälpa oss att ta Sixten vissa dagar. Då skulle det kunna funka... Annars har Veronika erbjudit sig att vi kan lämna Sixten hos dem, men inte i EN MÅNAD! Det är verkligen en nödlösning!


Jetzt habe ich ein Problem - Sixten darf erst ab 2. März in Kindergarten, aber ich muss versuchen die Kommune zu kapieren, dass ich wirklich ein Kindergartenplatz brauche (sonst muss ich nein zu der Arbeit sagen und dann bin ich ja arbeitslos). Sonst kann meine Mutter vielleicht Sonderurlaub nehmen oder ihre freie Tage + Urlaubstage, Jürgen kann ab und zu von zu Hause arbeiten und Freunden können uns vielleicht helfen Sixten an gewisse Tage zu nehmen. Es könnte funktionieren... Veronika hat mir auch angeboten Sixten da bei denen zu lassen, aber nicht für EINEN MONAT! Das ist wirklich die Notlösung!

Av Josefin - 14 januari 2009 23:42

I dag "knappade" jag hem skattesedel till både mig och Jürgen via telefon. Kommer snart med posten...


Heute habe ich mit dem Telefon Steuerkarte für mich und Jürgen bestellt. Kommen bald mit der Post...

************************************

Det är ju aningen lättare i Sverige ändå. I Tyskland skulle jag vara tvungen att åka till Skatteverket och beställa ett PERSONLIGEN och kunde säkerligen bara beställa ett för mig.


Das ist schon einfacher in Schweden. In Deutschland müsste ich wahrscheinlich zum Finanzamt fahren müssen um es persönlich bestellen zu können und weil nur ich da war, könnte ich nur meine bestellen oder?

Av Josefin - 14 januari 2009 23:38

I dag anmälde jag mig arbetslös hos Arbetsförmedlingen - först på nätet och sen personligen! Berättade att jag redan fått jobb, men att jag gärna vill ha a-kassa för de här tre veckorna och att jag kommer att vara arbetslös i sommar igen. Verkar som om jag inte behöver komma tillbaka förrän efter mitt vikariat! Kanon eller hur?


Heute habe ich mir bei der Agentur für Arbeit gemeldet - zuerst Online und danach persönlich! Habe denen erzählt, dass ich schon eine Stelle bekommen habe, aber dass ich gerne für die drei Wochen Geld möchte. Wahrscheinlich muss ich nicht vor Sommer noch mal dorthin! Gut oder?

Av Josefin - 14 januari 2009 23:33

Jag var på anställningsintervju i fredags på Regeringskansliet och i dag ringde de och sa att jag hade fått det! Ett vikariat i fem eller sex månader! Alltid något, som Fan sa när han fick se Åmål! Heltid, Malmö, lön, pendla & Malmös finaste byggnad (efter S:t Petri K:a där jag gifte mig)!


Ich war am Freitag bei einem Vorstellungsgespräch und heute haben die sich bei mir gemeldet und mir erzählt, dass ich die Arbeit erhalten habe. Das ist nur für fünf oder sechs Monate, aber immer hin! Vollzeit, Malmö, Gehalt, pendeln & Malmös schönste Gebäude (nach S:t Petri K:a [Sankt Petri Kirche] wo ich geheiratet habe)!

Av Josefin - 14 januari 2009 10:08

I dag gratulerar jag:


Felix Magath

Felix Kethup även om vi oftast äter Heinz

Av Josefin - 12 januari 2009 10:16

Har testat lite olika färger för bloggen och tycker att detta blev ganska fint - matchar ju dessutom fotot på oss!


Habe verschieden Farben für den Blog probiert und finde es jetzt schön - passt auch zu dem Bild von uns.

Av Josefin - 12 januari 2009 06:50

...to WORK! Got a travel mug (coffee) with him! Now it's just Sixten and me - home alone...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards